پیزوالکتریک

اولین سایت تخصصی مواد پیزوالکتریک و کاربردهای آن به زبان فارسی

پیزوالکتریک

اولین سایت تخصصی مواد پیزوالکتریک و کاربردهای آن به زبان فارسی

تولید برق از مولد پیزوالکتریک

در دنیای امروز، انرژی به یکی از مهمترین ارکان در زندگی روزمره تبدیل شده و برای تولید انرژی هر روزه روش های نوینی ابداع میشه. در این بین مواد پیزوالکتریک با داشتن قابلیت تبدیل نیروی مکانیکی به انرژی الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار هستند که مطمئنا در آینده بیشتر از آنها خواهید شنید. در این پست به چندین ایده که برای تولید برق از مواد پیزوالکتریک ارائه شده، اشاره می شود.





تولید برق از جاده ها و سیستم های ریلی

با به کار گیری ژنراتورهای پیزوالکتریک در زیر آسفالت جاده ها و باند های فرود و نیز ریل ها می توان از یک نیروگاه برق بزرگ به وسعت کیلومترها راه های کشور بهره برداری کرد. طبق براوردها با استفاده از پیزوژنراتور به هم پیوسته به طول یک کیلومتر در یک آزاد راه، چهارصد کیلووات برق تولید خواهد شد. باید در نظر داشت که قطعات پیزوالکتریک هزینه تولید نسبتا بالایی دارند اما در تقابل با دیگر روشهای تولید برق به هیچ وجه بآلودگی محیطی ایجاد نمی کنند.
برای اطلاعات بیشتر به سایت مراجعه کنید:
http://www.gizmag.com/piezoelectric-road-harvests-traffic-energy-to-generate-electricity/10568/

برقصید تا دنیا را نجات دهید!!!


این شعار یکی از کلوب های لندن است که در حدود 60% از انرژی مورد نیاز خود را از پیزوژنراتورهای نصب شده در زیر استیج تولید می کند. جالب است که در ایران مکان های پر رفت و آمد بسیاری همانند پاساژها و فروشگاه های بزرگ هستند که می توانند از این فناوری برای تولید انرژی مورد نیازشان بهره ببرند.


برای کسب اطلاعات بیشتر:
http://inhabitat.com/green-a-go-go-at-londons-first-eco-disco/


درخت پیزوالکتریک

یکی از ایده های جالب در زمینه تولید برق بوسیله پیزوالکتریک، استفاده از انرژی باد می باشد. بدین ترتیب قطعات انعطاف پذیر پیزوالکتریک که به جای برگ بر روی یک سازه ی فلزی شبیه به درخت چسبانده شده، بوسیله ی باد به لرزش در آمده و انرژی الکتریکی تولید می نمایند. همچنین مواد پیزوالکتریک قادر می باشند تا تغییرات انرژِی گرمایی را به انرژی الکتریکی تبدیل نمایند. برگ ها و شاخه ها در زیر نور آفتاب گرم میشوند و از طرفی ریشه در خاک میباشد و دمای پایین تری دارد. پس از این اختلاف دما نیز می توان برای تولید برق بهره برد.
کمپانی Solar Botanic قصد دارد تا با ساخت یک پارک متشکل از تعداد زیادی از این درختان مصنوعی به تولید انرژی سبز اقدام نماید.
http://www.thenewecologist.com/2010/12/piezoelectric-tree-a-simple-way-to-create-electricity/


آیا شما باطری آینده خواهید بود؟

اگر سه گانه ی ماتریکس را تماشا کرده باشید می بینید که یکی از ایده های تولید انرژی در آینده بدن انسان است. بدن انسان همواره در تحرک است و و عضلاتی همچون قلب هیچگاه تا لحظه مرگ از کار باز نمی ایستند.
یکی از ایده هایی که می توان گفت تقریبا عملی شده است و ممکن است تا چندی دیگر به تولید انبوه برسد استفاده از پیزوژنراتور در کفش های معمولی است. بوسیله تغییرات فشار وارد شده به قطعه پیزوالکتریک موجود در پاشنه کفش، آن را قادر می سازید تا انرژی الکتریکی تولید نماید. شماتیک این طرح در شکل زیر به نمایش در آمده است.




شما چه ایده ای دارید؟

نظرات 5 + ارسال نظر
بنی دوشنبه 24 آذر 1399 ساعت 19:20

من ایده دارم ایمیل بزن مجتبی

adel جمعه 27 بهمن 1396 ساعت 23:25

با سلام
دانشجوی ارشد مکانیک دانشگاه زنجان هستم
در خصوص تولید برق از مواد پیزو یک پروژه ی بسیار عالی دارم
ک ب دنبال اسپانسر برای پیشبرد عملی پروژه میگردم
اگر در این خصوص شخص یا ارگانی رو میشناسید لطفا معرفی کنید

samira سه‌شنبه 11 آذر 1393 ساعت 21:26

علیرضا سه‌شنبه 28 مرداد 1393 ساعت 00:10

سلام
آقا مجتبی براتون ایمیل فرستادم.

مجتبی یکشنبه 19 مرداد 1393 ساعت 23:59

سلام
من تیمی برای سرمایه گذاری میشناسم... نیاز به یه پروژه اجرایی دارم
مشهد زندگی می کنم
هرجایی گشتم یه پروژه از پیزوالکتریک برای تولید برق پیدا نکردم...
می تونیم همکاری داشته باشیم؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد