ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 |
مترادف با عبارت کنترل ارتعاش، عباراتی همانند عایق نمودن ارتعاشات و جذب ارتعاشات نیز استفاده می شود؛ اما در اصل هر کدام دارای مفهومی متفاوت می باشد. همان طور که در شکل مشاهده میشود، سه نوع سیستم برای کاهش ارتعاشات وجود دارد.
در سیستم های عایق ارتعاشات، منبع ارتعاش به گونهای از جرم مد نظر جدا شده است و به عبارتی، سیستم نسبت به ارتعاش عایق شده است. این سیستم از اجزای بسیار ساده و ابتدایی برای کاهش ارتعاشات استفاده می نماید و به همین دلیل هزینه ی استفاده از این سیستم بسیار اندک می باشد.
در سیستم های جاذب ارتعاشات یک سیستم ثانویه، برای کاهش ارتعاشات سیستم اصلی، مورد استفاده قرار می گیرد. با انتخاب درست جرم، سفتی و میرایی مورد نیاز، ارتعاشات سیستم اولیه به حداقل خواهد رسید. در سیستم های جاذب ارتعاشات، سیستم دوم به منظور تقلیل انرژی وارده و انتقال آن به اجزای دیگر یا تبدیل آن به گرما اضافه شده است.
در
سیستم های کنترل ارتعاشات، نیروها و گشتاورها به نحوی به سیستم اعمال می شوند که،
سیستم به طور همزمان ارتعاشات گذرا را سرکوب نماید و آن را تا حد مورد نظر کاهش
دهد. مشکلات این کنترلرها چالش برانگیزتر می باشد به این دلیل که علاوه بر اینکه
بایستی به هدف کنترل حرکات دست یابیم، باید ثبات سیستم در مواجهه با ارتعاشات گذرا
تأمین شود.
سلام
ضمن تشکر از مطلب مفیدتون
خواستم ابراز رضایت کنم از سایتتون
من دانشجو مکانیک هستم و مطالب شماکه خلاصه پر مفهوم و قابل فهم است مطالب زیادی به من اموخت
سایت شما رو در favorite مرورگر ذخیره کردم