پیزوالکتریک

اولین سایت تخصصی مواد پیزوالکتریک و کاربردهای آن به زبان فارسی

پیزوالکتریک

اولین سایت تخصصی مواد پیزوالکتریک و کاربردهای آن به زبان فارسی

انواع استراتژی های کاهش ارتعاش

مترادف با عبارت کنترل ارتعاش، عباراتی همانند عایق نمودن ارتعاشات و جذب ارتعاشات نیز استفاده می­ شود؛ اما در اصل هر کدام دارای مفهومی متفاوت می ­باشد. همان طور که در شکل مشاهده می­شود، سه نوع سیستم برای کاهش ارتعاشات وجود دارد.


 


 

در سیستم­ های عایق ارتعاشات، منبع ارتعاش به گونه‌ای از جرم مد نظر جدا شده است و به عبارتی، سیستم نسبت به ارتعاش عایق شده است. این سیستم از اجزای بسیار ساده و ابتدایی برای کاهش ارتعاشات استفاده می­ نماید و به همین دلیل هزینه­ ی استفاده از این سیستم بسیار اندک می­ باشد.


در سیستم ­های جاذب ارتعاشات یک سیستم ثانویه، برای کاهش ارتعاشات سیستم اصلی، مورد استفاده قرار می­ گیرد. با انتخاب درست جرم، سفتی و میرایی مورد نیاز، ارتعاشات سیستم اولیه به حداقل خواهد رسید. در سیستم ­های جاذب ارتعاشات، سیستم دوم به منظور تقلیل انرژی وارده و انتقال آن به اجزای دیگر یا تبدیل آن به گرما اضافه شده است.


در سیستم­ های کنترل ارتعاشات، نیروها و گشتاور­ها به نحوی به سیستم اعمال می­ شوند که، سیستم به طور همزمان ارتعاشات گذرا را سرکوب نماید و آن را تا حد مورد نظر کاهش دهد. مشکلات این کنترلر­ها چالش‌ برانگیزتر می ­باشد به این دلیل که علاوه بر اینکه بایستی به هدف کنترل حرکات دست یابیم، باید ثبات سیستم در مواجهه با ارتعاشات گذرا تأمین شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهران چهارشنبه 13 آذر 1398 ساعت 22:18

سلام
ضمن تشکر از مطلب مفیدتون
خواستم ابراز رضایت کنم از سایتتون
من دانشجو مکانیک هستم و مطالب شماکه خلاصه پر مفهوم و قابل فهم است مطالب زیادی به من اموخت
سایت شما رو در favorite مرورگر ذخیره کردم

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد