پیزوالکتریک

اولین سایت تخصصی مواد پیزوالکتریک و کاربردهای آن به زبان فارسی

پیزوالکتریک

اولین سایت تخصصی مواد پیزوالکتریک و کاربردهای آن به زبان فارسی

مفهوم کنترل ارتعاش



در برخورد با یک سیستم ارتعاشی، لازم است با دو مفهومِ عدم قطعیت(uncertainties) و استراتژی کنترل، آشنا بود. عدم قطعیت مستقل از سیستم مد نظر، به معنای مشخص نبودن پارامترهای آن سیستم می­ باشد. کنترل نیز به مدیریت و تغییر رفتار فرایند یا سیستم به نحو مورد نظر، اطلاق می ­شود.


دو سناریو برای مدل سیستم دینامیکی به صورت شماتیک، به نمایش در آمده است. سناریوی اول مدل‌سازی رو به جلو(forward modeling) می­ باشد که در آن تحریکات و عوامل موثر بر سازه، ثابت و قابل اندازه‌گیری است و سپس با توجه به مشخصات سیستم اندازه‌گیری است و سپس با توجه به مشخصات سیستم، که معلوم می­ باشند، می‌توان خروجی را به دست آورد.

سناریوی دومی وجود دارد که برای شرایط پیچیده ­تری است و به صورت یک مدل دینامیکی ثابت، نمی­ توان آن را فرض نمود که با نام روش معکوس(Inverse or backward modeling)، شناخته می­ شود. این روش بسیار جامع­تر است، زیرا تمامی شرایط ممکنه، تحریکات خارجی و خصوصیات فیزیکی و هندسیِ سیستم را در بر می­ گیرد. در عمل نیز، سیستمی کارا خواهد بود، که بتواند با توجه به شرایط محیطی، عکس­ العمل مناسب بروز دهد و خطاها و بی­ ثباتی­ احتمالی سیستم را رفع نماید.



نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد